Magazín - Jak se připravuje módní kolekce?
Jak se připravuje módní kolekce?

Text: Andrea Všetečková
Foto: Ilja Hubálek
„Inspirace je něco neplánovaného a intuitivního. Je to výsledek jakési mozaiky v hlavě, je to jako láska na první pohled, prostě vám to sepne v hlavě a zahoří v srdci,“ říká Jana Veselá Kuťková, šéfdesignérka značky Blažek, o tom, co je vůbec první metou při tvorbě módní kolekce.
Všechny cesty vedou z Milána
Koncept nové kolekce vymýšlí Jana Veselá Kuťková nejméně s ročním předstihem. Celé přípravy odstartují světové veletrhy v Miláně, kde výrobci materiálů prezentují nové kolekce na nadcházející sezónu. „Nabízí se na nich velké množství inovativních materiálů pro návrháře a firmy ze všech kontinentů. Na různých místech mají totiž lidé různé potřeby a tomu se přizpůsobují i látky. Já už tam vždy jedu s nějakou představou, abych měla určité mantinely, tamní nabídka mi ale pomáhá si představu ucelit, inspirovat se,“ komentuje Jana Veselá Kuťková.

„Velkým impulsem ke zkoušení i vytváření nových věcí je pro mě módní veletrh v Miláně. Pro čtenáře sice nebude tolik zajímavý, za mě je to ale jedna ze zásadních událostí, která se koná každý půlrok.“
Jana Veselá Kuťková
Vždy o krok napřed
V období nákupů a příprav na novou kolekci však ještě designérky pracují s předchozí kolekcí, ke které připravují styling přehlídky v rámci Mercedez Benz Prague Fashion Week. „Nikdy vlastně nemám vyhrazený čas na jednu jedinou kolekci, a už vůbec ne čistý stůl. Proto nejen v tomto období využívám každé příležitosti k cestování, kde mám čas a prostor získat nadhled, a často tak přicházím s nápady, jak novou kolekci vylepšit, posunout,“ vysvětluje Veselá Kuťková. I z toho důvodu jsou poslední tři kolekce inspirovány cestováním, ať už to byl Lisabon, Irsko, ostrov Lanzarote, nebo aktuální Holandsko. Různé destinace v různých ročních obdobích totiž nabízejí jedinečnou barevnost, která ovlivňuje kolekci od naprostého základu. „Přijedu se spoustou podnětů a načerpanou inspirací, kterou pak předávám v ateliéru kolegyním designérkám, a společným úsilím prvotní impuls rozvineme. Příprava jedné kolekce tak zabere bezmála půl roku,“ popisuje začátky vzniku kolekcí šéfdesignérka.
Svět se neustále zrychluje a ani móda není výjimkou. Módní průmysl je aktuálně nastaven tak, že během roku značky vyprodukují dvě kolekce, jaro/léto a podzim/zima. U Blažka se tak v jednom období pracuje i se třemi kolekcemi zároveň: s tou, která je právě v obchodech, s tou, která paralelně v přípravách finišuje, a rovněž s kolekcí, která s přípravami začíná výběrem materiálů na zmíněných veletrzích.

Tři ženy, tři domény
Tvůrčí tým kreativního oddělení Blažek čítá tři designérky. Kromě Jany je tu také Monika Štaudová. Ta má, vyjma své pozice designérky zaměřené na pleteniny, na starost ještě jeansy, což je velmi zajímavá disciplína sama o sobě. Materiál na ně se nakupuje v surovém, tzv. raw stavu, který je připraven na různé úpravy, ať už je to vytváření ručních efektů laserem, nebo různé techniky praní. Těmi se pak zcela nenásilnou formou vytváří přirozený look, imitující vzhled každodenně nošených jeansů. Velmi specifickým oborem je však i pletáž. „Já pracuji rovnou s materiálem dodaným od výrobců materiálů, ať už to jsou oblekové látky, nebo košiloviny. Monika jde na rozdíl ode mě ještě o jeden krok zpět. Má k dispozici pouze přízi a vzor i barevnost si vytváří sama. U triček zase úplně od začátku vytváří potisk,“ popisuje Jana Veselá Kuťková rozdíly ve výrobních procesech.
Designérský tým doplňuje Veronika Bobčíková, která má na starost outwear, tedy design bund a plášťů. V tomto odvětví se v poslední době odehrála spousta změn. Výrobci vlněných materiálů začali nabízet nejen materiály na kabát, ale i na zbylou část outwearu a z oblekového materiálu se tak šijí i velmi kvalitní a funkční pláště a bundy. Materiál se podlepí membránou, je ošetřen water repellent vrstvou a stává se tak odolným vůči dešti, zatímco stále zůstává prodyšný. Veronika tak při své práci více než kdo jiný musí velmi umně akcentovat současné trendy a náročné technologické parametry zároveň. Příkladem za všechny je funkční bunda s péřovou výplní v nové kolekci podzim/zima 2019, vyrobená z exkluzivního materiálu italského výrobce Thindown, který Blažek představuje v Česku vůbec jako první.


Nikdy nestřílet od boku
Když už je rozhodnuto, jaké materiály se v dané kolekci použijí, mají designérky ještě tři až čtyři týdny, než je výrobci doručí. Během toho období navrhují. „Něco kreslím rukou, něco připravuji v počítači. Dle mého návrhu konstruktéři připraví střih a modelová krejčí ušije prototyp, poté je odzkoušíme na modelovi a oblečení pak ještě často několikrát doupravujeme, než jsme úplně spokojení. Taky je důležité říct, že když vymýšlíme novou kolekci, navazujeme na to, co naše značka vytvořila už dřív, co fungovalo, kam je možné to, co se osvědčilo, posunout. Nikdy nestřílíme od boku,“ říká Jana Veselá Kuťková.
Od knoflíčku k ucelenému outfitu
Která část procesu vzniku módní kolekce je nejnáročnější, se nedá s jistotou říct, každá má totiž svá úskalí. Nelehká je rozhodně volba materiálu, to, jak se materiál bude chovat při nošení, je těžké predikovat. Proto je třeba dát si hodně záležet i na finálním kompletování modelu, správně zvolit podšívku, barvu a velikost etikety, vybrat knoflíček či typ zipu. Tento krok je náročný v tom, že každý materiál má jinou potřebu, barvu, strukturu a musí se k němu přistupovat zcela individuálně.
„Velmi záležet si dáváme i na ucelenosti skládání outfitů, které zákazníkům vždy nabízíme kompletní. Dát je dohromady a nabídnout jim náš pohled, to je pro nás to důležité,“ zakončuje své úvahy šéfdesignérka Jana Veselá Kuťková.

Příprava módní kolekce je živý organismus, který, ač má určité pevné body, je nevyzpytatelný zhruba stejně jako meteorologické předpovědi počasí na druhý den. Faktorů, které si musí takzvaně sednout, je nespočet. Požadavky trhu, zákazníků, společenské tendence a nálady, ale i tlak na to neustále přicházet s něčím novým, to všechno hraje v přípravách nové kolekce na další sezónu významnou roli. Jedno je však jisté. Musíte TO milovat.